Betreed de magnifieke Royal Palm-rij en beleef de geschiedenis van de Big Island in het voormalige landgoed Ola'a Sugar Plantation.
De gebouwen zijn authentiek Victoriaans en ongeveer 130 jaar oud. Ze zijn smaakvol gerestaureerd in hun oude glorie en uitgerust met alle moderne voorzieningen.
Ze worden omringd door ongeveer tien hectare weelderige botanische tuinen, weiden, boomgaarden en tropische regenwouden, met behoud van de unieke ambiance.
Drie aspecten maken deze eigenschap uniek:
Locatie, ambiance en geschiedenis.
Er zijn geen vergelijkbare plaatsen op het eiland om het te vergelijken.
Plaats:
Keaau, ten oosten van het Grote Eiland, wat betekent dat het gebied van waterbronnen.
We zijn gunstig in de stad, maar toch afgezonderd binnen onze privacy.
We zijn op veilig countywater en betrouwbare elektriciteitsnet en wifi.
We zijn altijd op verharde wegen en slechts een minuut verwijderd van de volgende supermarkt en restaurants in winkelcentrum Keaau. We zijn 10 tot 15 minuten verwijderd van het centrum van Hilo en centraal bij alle bezoekersites, waarvan de meeste minder dan een uur verwijderd zijn.
We zijn in de nabijheid van Hawaii Volcano National Park,
en de kustwatervallen.
Sfeer:
In het midden van onze botanische uitbundigheid en fauna sluit je aan bij de charme van een eenvoudiger leven, zoals het een eeuw geleden op het eiland was. Een zeldzame kans om het leven op het platteland als zijn beste te ervaren.
Glamping-enthousiastelingen kunnen een zijn met de natuur zonder het gedoe van generatoren, stroomgebied en mijlen en kilometers afstand tot de volgende supermarkt.
Geschiedenis:
Het land, oorspronkelijk eigendom van koning William Charles Lunalilo (1835-1874), werd gekocht door de Shipman-familie.
In 1902 plantte de eerste manager van de Ola-suikerplantage de Banyan-boom bij het huisje. Het wordt nu beschouwd als de grootste van het eiland.
Het Main House, de negentiende-eeuwse Queen Anne-architectuur, is in veel fotosessies voor films, opnamen, tijdschriften, boeken en commercials gebruikt.
Een foto uit de jaren '50 wordt getoond in het boek "The Hawaiians".
Films opgenomen op het terrein zijn onder andere: Four Frightened People (Claudette Colbert) -Diamond Head (Charlton Heston) -De Hawaiianen (Charlton Heston - Geraldine Chaplin) -Hawaii Five O-Hawaiian Eye-Big Hawaii (Cliff Potts) -Danger In Paradise ( Cliff Potts & Ina Bolin).
Af en toe was het ook de thuisbasis van Herbert Shipman, van wie bekend was dat hij de nene vogel had gered van uitsterven (Hawaii's State Bird). Hij speelde ook een belangrijke rol in het brengen van de orchidee Industry naar Hawaï. Zijn passie voor exotische planten is nog steeds merkbaar tot op de dag van vandaag, want er zijn struiken en bomen en grassen op het terrein, nergens anders te zien. Zijn boomgaardplantplantage wordt nog steeds bewonderd door botanische experts. Zijn boomgaardplantplantage wordt nog steeds bewonderd door botanische experts.
Herbert ook gebruikt om feesten te houden voor alle vooraanstaande mensen van zijn tijd, die kwam een bezoek aan de Island. De Roosevelt's, Rockefeller, filmsterren en de legendarische Amelia Earhart staan erom bekend dat ze de residentie sierden met hun aanwezigheid.
(Ref. Emmett Cahill 'The Shipmans of East Hawaii')
Nadat de plantage in de vroege jaren tachtig was gesloten en verkocht, raakte het huis in verval totdat de huidige eigenaars het hadden gekocht en enkele jaren hadden gewerkt om het weer in zijn oorspronkelijke schoonheid te herstellen.
Maar de geschiedenis gaat terug tot na het plantagetijdperk tot oude Hawaïaanse legendes en sprookjes.
De bekendste is van de mythische prinses La'ieikawaii, verstopt in de plaats die bekend staat als Paliuli.
De Hawaiiaanse film Choreograaf Henry Pa, vertelt in een interview: "Toen ik betrokken was bij de film" Bird of Paradise ", zei grootmoeder Grace Kealiiaua Pa me om naar het eiland Hawai'i te gaan, naar Ola'a, in Ke'eau. Ik moest onder een bepaalde boom zitten, die de geboorteplaats was van mijn grootvader en zijn voormalige huis. Daar moest ik naar het water staren en op zoek naar twee stenen, waarvan er één Hi'iaka-ika-poli-o-Pele was, en de andere was Lohiau. Ik moest mediteren over de taak die voor mij lag. Door dit te doen, zou ik de kracht en inspiratie ontvangen die ik nodig had om de dansscène voor deze film te choreograferen. "