Beveiligingscentrum

 

Welkom!

De websites van de HomeAway-groep behoren tot de best beveiligde websites van de wereld. Om dit te behouden, hebben wij nieuwe veiligheidsmaatregelen op al onze websites ingevoerd.

Wij vragen u vriendelijk de informatie op onze website zorgvuldig door te lezen. Als u onze tips volgt, kunt u zorgeloos veilig vakantiewoningen huren en verhuren.

Terug naar boven
 

Boekingstips

Tips en hulpmiddelen voor een succesvolle vakantie

Voer zelfcontroles uit - De ervaringen van andere gasten geven waardevolle informatie over de woning en de verhuurder.

Boeken en betalen zonder risico

Een huurcontract – Bij het boeken van een woning ontvangt u een huurcontract van de verhuurder. Lees deze zorgvuldig door voordat u deze ondertekent. Houd er rekening mee dat iedere verhuurder zelf zijn of haar betalings- en annuleringsvoorwaarden vastlegt.

Neem telefonisch contact op voor u betaalt – Wij raden u aan om telefonisch contact op te nemen met de eigenaar via het telefoonnummer in de advertentie voordat u uw betaling per cheque, bankoverschrijving, PayPal of creditcard uitvoert. Bevestig uw boekings- en betalingsgegevens telefonisch. Creditcardmaatschappijen bieden vaak bescherming bij problemen met de betaling. HomeAway verzekert uw betaling tot 800 euro als u de vermelde aanbevelingen opvolgt.

Veilige betalingsmethodes

Wij raden u aan om per bankoverschrijving, PayPal of creditcard te betalen nadat u telefonisch contact heeft gehad met de eigenaar om uw reservering en betalingsdetails te bevestigen. Als er geen telefoonnummer in de advertentie wordt genoemd, kunt u contact opnemen met onze klantenservice via het contactformulier. Creditcardmaatschappijen bieden vaak bescherming in geval van een probleem met uw boeking.

Betaal nooit contant vooraf en maak geen geld over via MoneyGram of Western Union. Uw betalingen kunnen dan namelijk niet getraceerd worden. Bovendien kunt u bij het gebruik van deze betalingsmethodes geen aanspraak maken op de aangeboden verzekeringen van HomeAway.


Beschermende producten

Basishuurgarantie van HomeAway

Bij een boeking via HomeAway.nl bent u automatisch verzekerd via onze basishuurgarantie, die een terugbetaling tot 800 euro biedt in geval van internetfraude. Volg onze tips over veilig boeken om u optimaal tegen internetfraude te beschermen.

Nu bij HomeAway.nl: Reisverzekeringspakketten speciaal voor reizigers van vakantiewoningen om zorgeloos te reizen

HomeAway.nl is een van de toonaangevende aanbieders van vakantiewoningverhuur en biedt reizigers een voordelige verzekering tegen ziekte, ongeval of andere gebeurtenissen. Deze verzekering is mogelijk dankzij de exclusieve samenwerking met onze ervaren partner EuropAssistance, de toonaangevende reisverzekeraar in Europa sinds 1963. We bieden een keuze tussen twee pakketten: Classic en Premium. Verzekeren kan al vanaf 3,8% van de huurkosten.

  • De woning is heel anders dan geadverteerd
  • U bent het slachtoffer van internetfraude, zoals phishing
  • Uw borg wordt ten onrechte ingehouden
Terug naar boven
 

Boekingstips

Huurcontracten

De huurcontracten zijn niet alleen in staat om de rechtsverhouding tussen u en uw vakantiegangers te definiëren, maar helpen u ook aan te geven hoe u wilt dat gasten met uw vakantiewoning omgaan. Wij raden u sterk aan om bij elke boeking een huurovereenkomst te regelen, waarbij de namen van elke partij, de verblijfsdatums, huurprijs, betalingstermijnen en natuurlijk uw annuleringsvoorwaarden en restitutiebeleid genoemd worden. Wij raden u ook aan om uw interne regels met betrekking tot uw schoonmaakkosten, huisdieren en roken te noteren. Voorbeeld van een contract.

Huurovereenkomst afsluiten

Huurovereenkomsten verduidelijken niet alleen de juridische voorwaarden tussen uw gasten en uzelf. U kunt ook precies de regels over het omgaan met uw vakantiewoning vastleggen. Daarnaast raden wij u aan alle interne regelingen zoals bijvoorbeeld de schoonmaak, het meebrengen van huisdieren of rookverbod te vermelden. Als u zich aanmeldt bij uw HomeAway-account, kunt u gratis voorbeelden van huurovereenkomsten downloaden.


Beschermende producten

Verzekering afsluiten

Reisboekingen zonder verzekering kunnen soms tot onaangename situaties leiden. Zo kan het voorkomen dat reizigers annuleren en hun betaling terugvragen. Eigenaren kunnen dan natuurlijk voorstellen om de vakantie naar een andere datum te verplaatsen, maar dit biedt niet altijd een uitkomst. U kunt zulke situaties vermijden door uw gasten aan te raden om een verzekering voor hun reis af te sluiten. Zo verzekert EuropAssistance betalingen tot 10.000 euro.

Aanvullende verzekeringsproducten voor reizigers

Uw gasten zijn automatisch verzekerd via onze basishuurgarantie, waarbij in geval van internetfraude tot 800 euro vergoed wordt. Daarnaast hebben uw gasten de mogelijkheid om deze dekking uit te breiden tot 10.000 euro via onze partner EuropAssistance.


Veilig online communiceren

Frauduleuze websites en e-mails (phishing) herkennen

Wij streven ernaar om u een veilige en succesvolle verhuurervaring te bieden. Om dit te bereiken informeren we u regelmatig over verschillende vormen van oplichting die online kunnen voorkomen. Bovendien treffen we maatregelen om u te kunnen beschermen tegen fraude met uw persoonlijke gegevens of uw verhuurdersaccount. 

Wat is ‘phishing’?

‘Phishing’ (in Engels "phishing") is een van de meest voorkomende vormen van internetfraude. Hierbij krijgt de crimineel toegang tot persoonlijke gegevens, zoals het wachtwoord van uw e-mailaccount. Meestal gebeurt dit via frauduleuze e-mails met links naar vervalste websites die om uw aanmeldgegevens vragen. Met deze gegevens kunnen allerlei vormen van internetfraude gepleegd worden.

Zo kunnen fraudeurs bijvoorbeeld ongestoord uw boekingsaanvragen raadplegen en zich als eigenaar voordoen om betalingen naar hun eigen rekening te leiden. 

Geanonimiseerde e-mailadressen – Een manier om phishing tegen te gaan

Om u zo goed mogelijk tegen phishingaanvallen te kunnen beschermen, geven wij u de mogelijkheid om via uw account veilig met reizigers te communiceren door middel van een geanonimiseerd e-mailadres.

In elke aanvraag vindt u een oranje reageerknop, waarmee u rechtstreeks vanuit uw verhuurdersaccount op aanvragen kunt reageren. U kunt ook via uw persoonlijke e-mailadres communiceren door op enige ontvangen aanvragen te reageren.

In beide gevallen lopen alle aanvragen en antwoorden via ons intern systeem. Daarnaast krijgen alle aanvragen en antwoorden het afzenderadres sender@messages.homeaway.com. Het e-mailadres van uw gasten kunt u indien gewenst in uw beveiligde verhuurdersaccount terugvinden.

Belangrijk: Voeg het e-mailadres sender@messages.homeaway.com toe aan de lijst van veilige afzenders om te voorkomen dat enige boekingsaanvragen in uw spamfolder terechtkomen.

Uw veiligheidsvoordeel: U hoeft u persoonlijke e-mailadres niet meer openbaar maken en deze wordt volledig uit het boekingsproces gehaald. Dit beschermt u en uw gasten aanzienlijk tegen phishing.

Uw vragen – onze antwoorden

Is het veilig om alleen via het verhuurdersaccount te communiceren?
Ja, in het algemeen is het het veiligst om uitsluitend via uw verhuurdersaccount te communiceren, omdat hierbij om uw aanmeldgegevens gevraagd worden. Voor de veiligheid adviseren wij om alle aanvragen en antwoorden via uw e-mailaccount te laten verlopen, zodat alle communicatie via een anoniem afzenderadres binnen ons systeem verloopt.

Leest HomeAway.nl mijn communicatie?
Nee. Ons veiligheidssysteem zoekt automatisch naar uw communicatie, vergelijkbaar met de manier waarop een spamfilterprogramma naar verdachte patronen, virussen en frauduleuze software zoekt om phishing of spamaanvragen van u weg te houden. 

Waarom zijn sommige aanvragen anoniem en andere niet?
Momenteel werken wij actief aan een wereldwijde implementatie van anonieme e-mails. Sommige website van het HomeAway-netwerk beschikken nog niet over deze functie. Dit is de reden waarom sommige e-mailadressen nog in het afzenderadres zichtbaar zijn.

Zo beschermt u zichzelf en uw gegevens extra buiten ons veiligheidssysteem

Wij hebben talrijke veiligheidsfuncties ingevoerd om uw HomeAway-account te beschermen. We hebben echter geen controle over de veiligheidsmaatregelen van uw e-mailprovider.

Bescherm uw e-mailaccount met veilige wachtwoorden
U kunt uw e-mailaccount actief beschermen door een wachtwoord te gebruiken dat uit een combinatie van letters en cijfers bestaat. Wijzig uw wachtwoord regelmatig voor extra bescherming.

Bescherm uw e-mailaccount met dubbele authenticatie
Wij adviseren u om de functie ‘dubbele authenticatie’ te gebruiken, die de toegang tot uw emailaccount extra beveiligt. Telkens als u zich vanuit een onbekend of nieuw toestel aanmeldt, krijgt u van uw e-mailprovider een sms of een oproep met een eenmalige code die uw gegevens verifieert. Het wachtwoord alleen is dan niet voldoende om u aan te melden. Als uw e-mailprovider deze functie niet ondersteunt, raden wij u aan om over te stappen op een provider die dit veiligheidsniveau wel garandeert (bijv. Gmail).

Valse aanvragen en websites (phishing) herkennen
Valse boekingsaanvragen omvatten:

  • Knoppen met verdachte berichten zoals ‘Dit bericht bekijken’ of ‘Afbeeldingen en inhoud tonen’. Klik nooit op knoppen die verdacht klinken. Deze kunnen u namelijk doorverwijzen naar een vervalste aanmeldpagina van uw e-mailprovider of in uitzonderlijke gevallen van HomeAway.nl.
  • Berichten waarbij gevraagd wordt om persoonlijke informatie zoals aanmeldgegevens of het bevestigen van veiligheidsvragen
  • Berichten waarbij wordt gevraagd om uw account te actualiseren
  • De vraag om creditcardgegevens of bankgegevens te delen of vragen om een kopie van de voor- en achterkant van uw creditcard of bankpas te e-mailen

Indicaties voor valse aanmeldwebsites

  • Meestal ontbreekt in de adresbalk het gedeelte ‘https’, die een zekere verbinding signaleert. In vele gevallen kan dit echter ook vervalst worden
  • Internetadressen die erg op echte adressen lijken, maar vreemde details bevatten (bijv. lange cijferreeksen)
  • Let op het slotsymbool in de statusbalk van de internetbrowser. Door te klikken op dit symbool opent zich een nieuw venster met informatie over de website. Controleer of de daar aangegeven naam overeenkomt met de naam in de adresbalk.aan ons

Meld valse aanvragen onmiddellijk 
HomeAway heeft efficiënte functies ingevoerd om spam en frauduleuze berichten beter te blokkeren. Het kan echter voorkomen dat sommige berichten door onze filter komen. Laat het ons weten als u een verdacht bericht ontvangt. Deze informatie helpt ons om onze beveiligingsmaatregelen te verbeteren.

Wat te doen bij het vermoeden een slachtoffer van phishing te zijn?
Indien u het vermoeden heeft, dat u slachtoffer geworden bent van online fraude, neem dan gelijk contact op met onze klantenservice. 


Veilig aanmelden – Dubbele authenticatie

Onze nieuwe veiligheidsfunctie voor uw verhuurdersaccount
Ter verbetering van de veiligheid hebben we een nieuwe veiligheidsfunctie toegevoegd aan de aanmeldprocedure voor uw verhuurdersaccount.

Omdat wij graag zeker willen weten dat de persoon die zich aanmeldt ook daadwerkelijk de eigenaar van het account is, verifiëren we uw identiteit in twee stappen: Eerst voert u uw gebruikersnaam en wachtwoord in. Hierna sturen wij een sms of ontvangt u een telefoonbericht op een door u gekozen telefoonnummer. Hierin wordt een verificatiecode genoemd, die u voor het aanmelden dient in te vullen.

De dubbele authenticatie is momenteel de veiligste methode om klanten tegen fraude te beschermen. Onbevoegde personen hebben hierbij namelijk niet alleen uw aanmeldgegevens nodig, maar ook uw telefoon. 

Zo werkt de dubbele authenticatie

Voor het eerst aanmelden

  1. Wanneer u zich voor het eerst aanmeldt bij uw verhuurdersaccount, wordt u gevraagd om uw bestaande telefoonnummer te bevestigen of een nieuw nummer in te voeren.
  2. U ontvangt vervolgens een sms of een automatisch telefoonbericht met een 6-cijferige code.
  3. Zodra u de code in het daarvoor bestemde veld heeft ingevoerd, is de aanmelding voltooid.

Verdere aanmeldingen

  1. Elke keer wanneer u zich op een nieuw apparaat aanmeldt, dient u een nieuwe verificatiecode aan te vragen. Zo zijn wij er zeker van dat uw account alleen door u wordt gebruikt.
  2. Voer de code in het daarvoor bestemde veld in.
  3. Als u op 'Onthoud dit apparaat' klikt, hoeft u de volgende keer dat u zich via hetzelfde toestel aanmeldt geen code meer in te voeren, tenzij u zich langer dan 12 maanden niet aangemeld heeft.

Let op: Klik alstublieft niet op ‘Onthoud dit apparaat’ als u gebruikmaakt van een openbaar apparaat, zoals een computer in een bibliotheek.

Telefoonnummer toevoegen of wijzigen
Onder het kopje 'Persoonlijke gegevens' vindt u een overzicht van alle opgeslagen telefoonnummers in uw account. Hier kunt u telefoonnummers verwijderen, aanpassen of nieuwe nummers toevoegen. Nieuwe of gewijzigde nummers dienen via een verificatiecode bevestigd te worden.


Aanvullende informatie

Beoordelingen

Reizigers zoeken naar beoordelingen – Beoordelingen van voormalige reizigers geven toekomstige gasten vertrouwen bij de boeking van uw woning

  • Beoordelingen helpen bij het creëren van vertrouwen. Een boeking kan een grote investering voor een gezin zijn. Potentiële huurders willen beoordelingen over uw woning van voormalige gasten lezen om ervoor te zorgen dat uw advertentiebeschrijving daadwerkelijk met de woning overeenkomt. Wij raden u daarnaast aan om op minder positieve beoordelingen te reageren, zodat potentiële gasten zien dat u er alles aan doet om een aangename verblijfservaring te bieden.
  • Alle woningen zijn uniek. De beoordelingen zijn voor particuliere vakantiewoningen heel belangrijk. Reizigers kijken immers niet naar twee of drie ‘standaardhotels’, maar naar vakantiewoningen van individuele verhuurders. 
  • U kunt onze recensierichtlijnen hier raadplegen.

Heeft u vragen?

Klantenservice
Voor vragen zijn we van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur telefonisch beschikbaar via + 31(0) 20 26 29 300. Ook kunt u contact met ons opnemen via ons contactformulier.

check